Ca şi în anii precedenţi, prioritatea compartimentului social a fost consilierea şi suportul persoanelor cu dizabilităţi vizuale în obţinerea și distribuirea drepturilor prevăzute de Legea 448/2006 şi a facilităţilor fiscale.
În acest sens Filiala Judeţeană Cluj a Asociaţiei Nevăzătorilor din România( ANR Cluj) a continuat colaborarea cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Cluj, Direcţia de Asistenţă Socio-Medicală Cluj( DASM), Agenţia Judeţeană de Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS), AJOFM, Biroul Studenţilor cu Dizabilităţi (BSD), Primăria Cluj şi alte entităţi guvernamentale şi neguvernamentale.
- Numărul de membri ANR Cluj în evidenţă
a). Filiala Judeţeană Cluj a Asociaţiei Nevăzătorilor din România avea în evidenţe la finele anului 2024 un număr de 1233 nevăzători, cu 26 de membri mai puţin faţă de 2023 astfel :
1221 – adulţi din care :
gr.I (GRAV) = 889
gr.II (ACCENTUAT) = 328
gr.III (MEDIU) = 4
12 -MINORI din care :
gr.I (GRAV)= 7
gr.II (ACCENTUAT) = 5
gr.III (MEDIU) = 0
b). Total nevăzători încadraţi în muncă: 34
c). Comparativ cu anul 2023 se constată o scădere a numărului de membri, rezultată în urma deceselor şi dintr-o evidenţă strictă a membrilor care nu s-au mai prezentat la filială în ultimii trei ani . Unui număr de aproximativ 100 de membri le-au fost adresate , telefoane şi e-mailuri prin care au fost invitați să reia colaborarea cu filiala.
d). Din punctul de vedere al intrărilor şi ieşirilor situaţia s-a prezentat astfel :
– s-au întocmit dosare noi pentru un număr de 26 persoane.
– pe parcursul anului s-au scos din evidenţe pe motiv de deces un număr de 52 de persoane .
În total în anul 2023 au fost procesate 91 dosare însemnând membri noi, revizuiri şi decese.
- Cotizații
În anul 2024 dintr-un număr total de 995 membri cu vârsta cuprinsă între 18 și 85 de ani şi-au achitat cotizaţia 885 membri. Astfel procentul de încasare a cotizaţiilor a fost de 90 %. Comparativ cu anul 2023, procentul de încasare a cotizaţiilor a fost aproape identic.
- ACTIVITĂȚI ÎN BAZA PROTOCOLULUI CU DGASPC
– la finele lunii martie s-a reînoit Protocolul de colaborare cu DGASPC Cluj
– în cursul lunii martie am solicitat conducerii DGASPC Cluj completarea Protocolului cu un act adiţional prin care să se înmâneze broşuri informative de la ghişeul DGASPC-ului, fiecărei noi persoane care dobândeşte certificat de încadrare în grad de handicap vizual şi lipirea de afişe informative cu serviciile sociale oferite de asociaţia noastră.
– s-au depus 89 de acte de stare civilă( CI, Certificate de căsătorie, Sentinţe de divorţ, Certificate de deces, Contracte de muncă ale asistenţilor personali)
- s-au depus documentaţiile şi s-au distribuit către membrii filialei 22 legitimaţii de transport, şi 201 de roviniete pentru maşinile proprietate personală sau ale însoţitorilor.
- s-au depus 34 de cereri de modificare a modalităţii de plată a prestaţiilor sociale
- s-au completat şi depus la DGASPC Cluj un număr de 142 cereri pentru eliberarea tichetelor gratuite de călătorie, 865 cereri de decont a combustibilului auto şi 226 de cereri de eliberare de vouchere de combustibil auto.
- S-au depus şi distribuit un număr de 12 carduri europene de dizabilităţi
- Pentru un număr de 5 persoane încadrate în grad de handicap vizual, cu certificate eliberate în alte judeţe ale ţării, care şi-au exprimat opțiunea de-a se înscrie în filiala judeţeană Cluj a ANR, s-au transmis solicitări de transfer a dosarelor medicale şi administrative către Cluj.
- În relaţia cu Direcţia de asistenţă socio-medicală Cluj, pentru o simplificare a intrării în posesia Cardului social din Programul alimente 2024, pentru membri rezidenţi ai municipiului Cluj-Napoca, s-au completat 174 cereri cu actele necesare şi s-au transmis către DASM Cluj
– s-au depus şi ridicat un număr de 17 Carduri de parcare gratuită
- Adrese oficiale. Scrisori. Cereri.
În anul 2024 au fost înregistrate un număr de 44 adrese oficiale
S-au adresat aproximativ 250 de e-mailuri și telefoane reprezentând :
– convocări la Adunarea Generală a Reprezentanţilor,
– scrisori de înştiinţare cu modificarea şi completarea Normelor metodologice privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap, aprobate prin HG nr. 1017/2018
– invitaţii pentru actualizarea datelor personale (documente de identitate şi noul tip de Certificat de încadrare în grad de handicap);
– înştiinţări pentru plata cotizaţiilor restante
Concluziile pe care le putem trage în urma acestor acțiuni ar fi că :
- au fost actualizate peste 30 de certificate de handicap ;
- au fost încasate cotizaţii restante de la persoane care nu au mai trecut pe la filială de peste doi ani.
- Delegaţii, Deplasări şi alte activități cu caracter social
În anul 2024, s-au totalizat un numar de 7 deplasări astfel :
- Turda -2 deplasări pentru Concursurile semestriale de cultură generală.;
- O deplasare la Dej și una la Huedin unde au fost distribuite membrilor din zona drepturile solicitate și au fost înştiinţați de actualizările legislative din domeniul de interes
- În luna luna martie a anului 2024 s-a organizat AGR a ANR
- – în oraş au fost efectuate un număr de aproximativ 4 deplasări pe lună în interes de serviciu de către salariaţii filialei
În luna mai cu ocazia Zilelor Clujului în Parcul Central s-a participat timp de o zi cu un stand cu cărţi şi dispozitive assistive.
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă cu sprijinul Interprinderii sociale de inserție Assistive Support SRL, Magazinul de produse pentru nevăzători eaccesibil.ro s-au achiziţionat 70 de pachete, care au fost împărţite copiilor nevăzători şi copiilor membrilor asociaţiei. Evenimentul a fost precedat de un concert de colinde al unui grup de elevi de la LSDV condus de profesor Maria Mariş.
- Situaţia căminului de nefamilişti
La data de 31.12.2024 situaţia chiriaşilor se prezintă astfel: avem un număr de 4 persoane de sex feminin la căminul de nefamilişti din strada Petofi Sandor, numărul 30 şi un băiat.
- Activităţi organizatorice
Cele mai importante activităţi organizate în anul 2024 au fost :
Organizare și participarea a 50 de membrii ai filialei noastre la mitingul de protest din 19 septembrie 2024, organizat de persoanele cu dizabilități în fata guvernului României , ca reacție la înghețarea pensiilor pentru limită de vârstă. Costurile cu transportul înspre București și înapoi, precum și o masa caldă au fost suportate din bugetul filialei.
În urma controlului de la AJPIS, inspectorii acestei instituții au constatat că îndeplinim standardele de calitate și ne-au eliberat un Raport prin care se propune relicențierea serviciului nostru social.
Adunarea Generală a reprezentanţilor filialei s-a întrunit în şedinţa în data de 15 martie unde s-a prezentat şi analizat activitatea pe anul 2023 şi s-au prezentat proiectele de activități pentru anul 2024.
Consiliul Director al Filialei s-a întrunit în 6 şedinţe ordinare unde s-au dezbătut problemele de actualitate şi s-au luat hotărâri pentru bunul mers al activităţilor organizate în cadrul filialei.
Comisia de femei a organizat două întâlniri, una în care au împodobit bradul de crăciun în vederea organizării festivităţilor prilejuite de sărbătorile de iarnă, iar cea de-a doua, cu ocazia alegerii noii președinte. În urma voturilor președintă a comisiei de femei a fost desemnată d-șoara Mădălina Udrescu.
Comisia de tineret s-a întrunit în data de 10 octombrie, ocazie cu care d-l Alexandru Csordas a fost ales președinte al acestui for al filialei noastre.
- 8. Organigrama filialei judeţene Cluj are în prezent următoarea structura:
- ORGANISME DE CONDUCERE COLECTIVĂ
- Adunarea Generală a reprezentanţilor filialei
- Consiliul Director al filialei
CONDUCEREA EXECUTIVĂ-personal salariat - Preşedinte ( Florentin-Cristian Rădulescu)
- secretar executiv (Horea –Eugen Boncea asistent social)
- COMPARTIMENTE DE SPECIALITATE-personal salariaţi, referenţi
- Financiar-contabil (Bonţidean Mugurel, contabil)
- Social (Boncea Horea-Eugen, asistent social)
- Punct de lucru Turda-personal salariat
- Boncea Eniko-Lenke – lucrător social
- Colaborări. Parteneriate
– s-a încheiat un Protocol cu Asociația CED ( centrul de excelență prin diversitate), proiect care-și propune creșterea gradului de conștientizare prin promovare informării în ceea ce înseamnă dizabilitatea și prin implicarea populației în susținerea activă a persoanelor cu dizabilități.
– s-a încheiat o convenție de colaborare cu Mise en Scene, prin care s-au stabilit modalităţile de cooperare în vederea organizării şi desfăşurării de programe culturale în perioada iunie 2024 -noiembrie 2025.
– S-a prelungit Convenţia de colaborare cu DGASPC Cluj, pe o perioadă de un an.
– s-a continuat colaborarea în proiectul See-You care îşi propune să reunească în cadrul unei platforme on-line persoane nevăzătoare şi voluntari
– pentru o cât mai bună atingere a obiectivelor noastre comune, s-a continuat colaborarea cu Asociaţia Pontes, Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere Cluj şi Biroul studenţilor cu dizabilităţi din cadrul UBB,
Preşedinte ANR Cluj Asistent social
ANR Florentin-Cristian Rădulescu Boncea Horea Eugen
Asociaţia Nevăzătorilor din România
Recunoscută de utilitate publică prin H.G. 1033/03.09.2008
Operator de date cu caracter personal conform GDPR înregistrat sub nr. 13856/14.06.2019
Filiala Judeţeană Cluj C.F. 4723477,400080, Mun.Cluj-Napoca, Strada Baba Novac, nr.15,ap.3, jud.Cluj
Tel: 0264-590877 e-mail: cjanvr@gmail.com website:www. ANR Filiala Cluj
PROIECT DE ACTIVITATE AL FILIALEI JUDEŢENE CLUJ A A.N.R.
PENTRU COMPARTIMENTUL SOCIAL-ORGANIZATORIC ÎN ANUL 2025
Pentru bunul mers al filialei judeţene Cluj a ANR , având în vedere optimizarea serviciilor şi activităţilor desfăşurate pe plan social – organizatoric propunem următoarele :
- conform statutului filialei, se vor desfăşura cele şase şedinţe ordinare ale Consiliului Director al filialei;
- Se va desfășura în data de 14 februarie 2025 la restaurantul Casa Piraților, Adunarea Generală a Reprezentanţilor (AGR) privind activitatea filialei în anul 2024;
- participarea reprezentanţilor filialei la şedinţele Consiliului Director Naţional şi ale Adunării Generale Naţionale a reprezentanţilor ;
- Se vor intreprinde demersurile pentru semnarea unui Act adiţional de prelungire a protocolului de colaborare cu Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Cluj;
- se va urmări sprijinirea absolvenţilor diferitelor forme de învăţământ pentru încadrare în muncă;
- pentru soluţionarea diverselor probleme întâmpinate de nevăzători, salariaţii filialei vor efectua deplasări, în raza de activitate a filialei sau în ţară ori de câte ori va fi necesar;
- se va pune un accent deosebit pe identificarea şi recrutarea pentru şcoli speciale a copiilor nevăzători;
- cu ocazia sărbătorilor de Crăciun se vor achiziţiona şi distribui cadouri copiilor nevăzători şi copiilor membrilor filialei;
- se va ţine o strânsă legătură cu instituţiile cu care filiala noastră colaborează în scopul rezolvării cu promptitudine a problemelor ce vor fi ridicate de către nevăzători, în special cu L.S.D.V. Cluj, DASM-urile din localitățile de domiciliu a beneficiarilor, D.G.A.S.P.C. Cluj, AJPIS Cluj, Primăria Cluj, BSD, Asociația Pontes și alte instituţii cu care filiala noastră colaborează;
- se va urmări ca membri filialei să fie informaţi cu promptitudine în legătură cu legislaţia în vigoare , în special cu modificăriile legii 448/2006 ;
– menţinerea la zi a bazei de date cu toţi membri;
- actualizarea permanentă a site-ului cât şi a paginii de Facebook cu activităţile la zi ale organizaţiei şi ale membrilor săi;
- ne propunem atragerea a cât mai multor fonduri din sponsorizări ;
- continuarea participărilor ca parteneri la proiecte naţionale şi internaţionale;
- se vor efectua reparaţiile curente necesare pentru întreţinerea în condiţii bune a spaţiilor pe care le deţinem;
PREŞEDINTE: ASISTENT SOCIAL:
Rădulescu Florentin Boncea Horea